|
|
Drodzy Czytelnicy
Kilka lat temu przeczytałem bardzo interesujący artykuł autorstwa dra Stanisława Feudalnego, wykładowcy matematyki na Uniwersytecie w Szczecinie, ostrzegający o poważnym zagrożeniu dla rozwoju intelektualnego dzieci i młodzieży, jakie płynie ze strony wszechobecnych komputerów. W tym wypadku chodziło o zagrożenie psychicznym uzależnieniem od gier komputerowych, co w przypadku młodzieży spędzającej wiele godzin dziennie na grze przy komputerze skutkuje wyjałowieniem umysłowym. Nie sposób było się nie zgodzić z autorem owego artykułu. Jako redakcja „Świata Matematyki” pokazaliśmy w czwartym numerze naszego czasopisma, że z wszechobecności komputerów można również wyciągnąć wielkie korzyści pedagogiczno-intelektualne. |
|
|
|
Można mianowicie uczyć młodzież tego, co kiedyś największym pedagogom nawet się nie marzyło – chodzi mi w tym wypadku o całkowicie nowy rodzaj myślenia: myślenie algorytmiczno-programistyczne. Może on tworzyć całkowicie nową formację intelektualną, do której już dzisiaj jest zaliczana spora grupa ludzi – są to programiści komputerowi. Artykuł ów jest kontynuacją nowego działu, jaki zawitał do naszego czasopisma – działu, którego celem jest rozwój u młodzieży myślenia algorytmiczno-programistycznego. Niniejszy artykuł, jak i ten z czwartego numeru, omawia rozwiązania zadań w języku Pascal, a więc tym samym oba teksty przeznaczone są raczej dla młodzieży starszej, licealnej. Natomiast od przyszłego numeru rozpoczynamy u naszych czytelników rozwijanie myślenia algorytmiczno-programistycznego na bazie całkiem innego języka, stworzonego specjalnie do celów edukacyjnych. Dzięki temu ten rodzaj myślenia będzie można z powodzeniem rozwijać nawet u dzieci młodszych ze szkół podstawowych.
Eugeniusz Sikorski
|
|
|
|
|